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Kandinsky’s Bauhaus Questionnaire

Color-Form Correspondences between Introspection and Experiment


Zurück zum Heft: Zeitschrift für Ästhetik und Allgemeine Kunstwissenschaft Band 64. Heft 2
DOI: https://doi.org/10.28937/1000108399
EUR 16,90


The article examines an experimental survey that was conducted by Wassily Kandinsky and his students of the wall painting workshop at the Bauhaus Weimar in 1923. In his theoretical writings on art, Kandinsky had assumed there to be direct correspondences between basic colors (yellow, red, blue) and forms (triangle, square, circle), and he operationalized this assumption in the survey. The recent discovery of twenty-six completed questionnaires offers new insights into the scope of Kandinsky’s doctrine of color-form correspondence, and forces us to reevaluate his position regarding scientific research. Against the background of perceptual sensitization as a Bauhaus teaching method, and through a qualitative analysis of the answers that participants gave in the survey, we show that Kandinsky’s empirical investigation of color-form correspondences was an analytical tool in his attempt to foster an artistic sensibility as regards the aesthetic effects of basic artistic means.

In dem Artikel wird eine experimentelle Studie analysiert, die 1923 von Wassily Kandinsky und Studierenden der Werkstatt für Wandmalerei am Bauhaus Weimar durchgeführt wurde. In seinen theoretischen Schriften hatte Kandinsky eine direkte Korrespondenz von Grundfarben (Gelb, Rot, Blau) und ­formen (Drei­ eck, Quadrat, Kreis) postuliert. Diese Annahme wurde mit Hilfe von Fragebögen getestet. Die kürzliche Entdeckung und Publikation von 26 ausgefüllten Frage­ bögen ermöglicht erstmals eine systematische Analyse der Ergebnisse der Studie. Diese qualitative Auswertung der Antworten von Teilnehmenden liefert neue Erkenntnisse zu Kandinskys Motiven und seiner Positionierung gegenüber empirischer, kunstwissenschaftlicher Forschung. Vor dem Hintergrund der am Bauhaus im Lehrplan festgeschriebenen Wahrnehmungssensibilisierung wird die Rolle der empirischen Erhebung von Farb­Form­Korrespondenzen als analytisches Werkzeug und Versuch, Sensibilität für die ästhetische Wirkung grundlegender künstlerischer Mittel zu fördern, diskutiert.