This article examines the limits of Heidegger’s ontological description of emotionality from the period of Sein und Zeit and Die Grundbegriffe der Metaphysik along the lines outlined by Lévinas in his early work De l’existence à l’existant. On the basis of the Lévinassian concept of “il y a”, we attempt to map the sphere of the impersonal existence situated out of the structured context of the world. However the worldless facticity without individuality marks the limits of the phenomenological approach to human existence and its emotionality, it also opens a new view on the beginning and ending of the individual existence. The whole structure of the individual existence in its contingency and finitude appears here in a new light, which applies also to the temporal conditions of existence. Yet, this is not to say that Heidegger should be simply replaced by Lévinas. As shows an examination of the work of art, to which brings us our reading of Moravia’s literary exposition of boredom (the phenomenon closely examined in Die Grundbegriffe der Metaphysik), the view on the work of art that is entirely based on the anonymous and worldless facticity of il y a must be extended and complemented by the moment in which a new world and a new individual structure of experience are being born. To comprehend the dynamism of the work of art in its fullness, it is necessary to see it not only as an ending of the world and the correlative intentional structure of the individual existence, but also as their new beginning.
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- | Kapitel kaufen BEITRÄGE5
- | Kapitel kaufen Jens Bonnemann: Sartre und die Macht der Dinge. Überlegungen zum Wechselverhältnis zwischen Handlung und Welt5
- | Kapitel kaufen Andrea Bosato: Ist das Erleben Teil des Erlebten?37
- | Kapitel kaufen Petr Kouba: Erfahrung ohne Erfahrenden61
- | Kapitel kaufen Christian Lotz: The Historicity of the Eye. A Phenomenological Defense of the Culturalist Conception of Perception79
- | Kapitel kaufen Tanja Stähler: Heideggers Phänomenologie des Gewissensrufs95
- | Kapitel kaufen Christoph Staub. Zur Deutung der phänomenologischen Methode im Kontext der Internalismus-Externalismus-Debatte121
- | Kapitel kaufen Sonja Rinofner-Kreidl: Scham und Schuld. Zur Phänomenologie selbstbezüglicher Gefühle137
- | Kapitel kaufen BERICHTE175
- | Kapitel kaufen Íngrid Vendrell Ferran: Schelers anthropologisches Denken und die frühe Rezeption in Spanien175
- | Kapitel kaufen Karl Mertens: Phänomenologie im Wettstreit der Methoden. Internationale Tagung der Deutschen Gesellschaft für Phänomenologische Forschung in Würzburg, 30.09. bis 03.10.2009203
- | Kapitel kaufen BUCHBESPRECHUNGEN207
- | Kapitel kaufen Edmund Husserl: Wahrnehmung und Aufmerksamkeit. Texte aus dem Nachlass (1893-1912) (Ralf Becker)207
- | Kapitel kaufen Martin Heidegger: Geschichte der Philosophie von Thomas von Aquin bis Kant (Egbert Witte)213
- | Kapitel kaufen Thomas Bedorf, Kurt Röttgers (Hg.): Die französische Philosophie im 20. Jahrhundert. Ein Autorenhandbuch (Meike Siegfried)217
- | Kapitel kaufen Günter Figal: Verstehensfragen. Studien zur phänomenologisch-hermeneutischen Philosophie (Ernst Wolfgang Orth)221
- | Kapitel kaufen Guy van Kerckhoven: Epiphanie. Reine Erscheinung und Ethos ohne Kategorie (Annette Hilt)223
- | Kapitel kaufen Christian Lotz: From Affectivity to Subjectivity. Husserl’s phenomenology revisited (Henning Peucker)229
- | Kapitel kaufen Claus Stieve: Von den Dingen lernen. Die Gegenstände unserer Kindheit (Anselm Böhmer)236
- | Kapitel kaufen Lambert Wiesing: Das Mich der Wahrnehmung. Eine Autopsie (Karl-Heinz Lembeck)240
- | Kapitel kaufen NEUERE LITERATUR ZUR PHÄNOMENOLOGIE245