Husserl’s transcendental phenomenology which he characterized as an eidetic science of transcendentally reduced phenomena aims at least at material-apriori laws of a special kind, namely eidetic descriptive laws built up from pure descriptive concepts. The paper explicates Husserl’s notion of essence in the broad sense as a state-of-affairs-function (Sachverhaltsfunktion); this noematic function is the objective „correlate“ of the propositional function which we call a „concept“ and which is part of the proposition, i.e. the state-of-affairs-meaning (Sachverhaltsmeinung), in which a state of affairs is projected. Essences in the narrow or pregnant sense are pure essences which Husserl named „Eidé“. The concept of pure essence relevant for the phenomenological descriptive eidetics is elucidated through the explication of Husserl’s notion of a pure descriptive concept, so as to show how these concepts, which are pure type concepts, differ from impure descriptive concepts, especially from concepts denoting natural kinds. Grounded exclusively in pure descriptive concepts, the eidetic descriptive laws (Wesensgesetze) have special truth conditions and a need for special ways of examination. The proper place of the method called „eidetic variation“ is the examination, falsification or justification of presumed eidetic descriptive laws. Starting from familiar exemplary cases of states of affairs which confirm the presumed law, the free variation, which operates in pure fantasy, has the task of constructing possible counterexamples to falsify the presumed eidetic law. The property of being falsifiable by counterexamples constructed in pure fantasy allows for a distinction between empirical laws and the eidetic descriptive laws of Husserlian eidetics. The falsifiability by fictional and factual counterexamples shows that Husserl’s transcendental phenomenology is a scientific enterprise open to intersubjective examination precisely due to its eidetic character.
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Wesen und Wesensgesetze in der deskriptiven Eidetik
Edmund Husserls5
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Art and Junk. Heidegger on Transition39
- | Kapitel kaufen Artur R. Boelderl:
„,Ich lebe ist ein Vorurteil.“
Phänomenologie als Kritische Lebensphilosophie der Gemeinschaft
im Ausgang von einer Philosophie der Geburt61
- | Kapitel kaufen Anders Odenstedt:
Art and History in Gadamer’s Hermeneutics75
- | Kapitel kaufen Günter Figal:
Gadamer als Phänomenologe95
- | Kapitel kaufen Tanja Stähler:
Lévinas und die Ambiguität der Kunst109
- | Kapitel kaufen Jan Schapp:
Verstrickung und Erzählung125
- | Kapitel kaufen Michael Staudigl:
Zerstörter Sinn, entzogene Welt, zerbrochenes Wir.
Über Gewalt im Rahmen der „a-subjektiven Phänomenologie“
Jan Patočkas145
- | Kapitel kaufen Martin G. Weiß:
Subjektivität und Herrschaft
im Kontext von Biopolitik und Gentechnik163
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- | Kapitel kaufen Sonja Rinofner-Kreidl:
„das Leben sich selbst sagen lassen“: das Berliner Modell
einer lebensphänomenologisch fundierten Psychotherapie193
- | Kapitel kaufen BUCHBESPRECHUNGEN219
- | Kapitel kaufen Maurice Merleau-Ponty: Causerien 1948. Radiovorträge (Ingo Günzler)219
- | Kapitel kaufen Alessandro Delcò: Merleau-Ponty et l’expérience de la création. Du paradigme au schème (Karl Mertens)222
- | Kapitel kaufen Christian Grüny: Zerstörte Erfahrung. Eine Phänomenologie des Schmerzes (Pascal Delhom)226
- | Kapitel kaufen Don E. Marietta Jr.: Beyond certainty. A phenomenological approach to moral reflection (Michael G. Ystad)231
- | Kapitel kaufen Franz Gmainer-Pranzl: Heterotopie der Vernunft. Skizze einer Methodologie interkulturellen Philosophierens auf dem Hintergrund der Phänomenologie Edmund Husserls (Thomas Franz)235
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- | Kapitel kaufen ANSCHRIFTEN DER AUTOREN DIESES BANDES276