Kulturwissenschaftliche Zeitschrift 3/2024

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Beschreibung

Bibliographische Angaben

Reihe
Herausgeber/in Kulturwissenschaftliche Gesellschaft
Beiträge von Andreas Hetzel Hetzel. Andreas Aglaia Kister Stefan Krankenhagen Gala Rebane Peter Schmitt Georg Toepfer
Hersteller nach GPSR
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D-22081 Hamburg
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In my paper, I address biodiversity and the biodiversity crisis as cultural phenomena. The diversity of life is disappearing not only in our landscapes, but also in our languages, images and dreams. After a brief introduction to the concepts of biodiversity and biodiversity crisis, I point out the difficulties of envisioning biodiversity and the biodiversity crisis culturally. Drawing on Dipesh Chakrabarty and Jedediah Purdy, I show that and how these difficulties are further exacerbated today by an outright denialism about the biodiversity crisis. Right-wing populist movements in particular deny the dependence of all human life on other-than-human life. Following Chakrabarty, I conclude by pleading for an ethic of respect to be cultivated and anchored in our ways of life in response to this denialism.
Bereits zu Beginn der 1950er Jahre gab Martin Heidegger in seinem Vortrag Die Frage nach der Technik folgende Prognose ab: Der Mensch würde zwar immer besser darin werden, Technisches – also technische Vorgänge und Funktionsweisen – zu verstehen, das Wesen der Technik hingegen würde er aus den Augen verlieren. Und diese divergierende Entwicklung würde ihm irgendwann zum Verhängnis werden. Dass Heidegger mit dieser Behauptung recht gehabt haben könnte, zeigt sich daran, dass die Frage nach dem Wesen der Technik für uns heute mehr oder minder gegenstandslos geworden ist. Technik erscheint uns digitalen Menschen, mehr denn je, als Mittel zum Zweck. Man nutzt sie, man wendet sie an, um bestimmte Absichten zu verfolgen: Die Wegbeschreibung, die Recherche zu einer Krankheit, das Konsumieren der Bilder von Mitmenschen. Das Wesen der Technik, oder wie Günther Anders es formulierte, »die technische Vorentscheidung«, ist inmitten ubiquitär gewordener technischer Anwendungszusammenhänge nur noch selten Gegenstand der Auseinandersetzung. Man sieht den Wald vor lauter Bäumen nicht mehr. Dem will die vorliegende Abhandlung gegensteuern. Im ersten Teil geht es um Heideggers Téchne- Konzeption, mit der er unter anderem aufzeigt, dass die aus sich heraus wirkenden technischen Geräte irreführenderweise auf neutrale Mittel reduziert wurden. Daraufhin wird ein kurzer Exkurs in die Medientheorie von Friedrich Kittler unternommen, um sie als Folie zu verwenden, vor der Günther Anders’ Theoriekomplex zur Antiquiertheit des Menschen neue Erklärungskraft gewinnt. Der Transfer ihrer konzessionslosen Analysen der technologischen Entwicklung ihrer Zeit kulminiert schließlich in existenzialistischen Fragestellungen zur Freiheit inmitten des gegenwärtigen Weltzustands, der mehr denn je ein technischer geworden ist.
The article argues that smells play an important role in Mithu Sanyal’s Identitti and are closely linked to the central themes of the novel: practices of identity construction, racial discrimination and cultural appropriation. As recent works in cultural studies have demonstrated, the olfactory constitutes a socially significant phenomenon, which has long been neglected in Western cultural history. In Identitti, the nose proves to be an organ of intuitive knowledge that is able to grasp moods, feelings, but also subtle processes of discrimination. Furthermore, the smells in the novel also fulfill an aesthetic function: by creating moments of presence and atmospheric density, the nuanced olfactory descriptions establish a sensual counterweight to the protagonists’ abstract theoretical debates. By pursuing the scent trails that run through Identitti, my analysis offers a new perspective on Sanyal’s debut which has primarily been read as a novel of ideas so far.
Popular culture, according to my thesis, has offered aesthetic responses to the excessive abundance of commodities and things since its historical emergence in the mid-19th century, particularly in the first half of the 20th century. Accordingly, this article attempts to describe specific qualities of popular things that represent conditions and consequences of mass culture which in turn stem from processes of medialization, individualization, and economization that have been intertwining since the late 19th century, making popular culture possible in the first place. In dealing with commodities in mass culture, as it will be shown exemplarily in a parallel reading of Georg Simmel and Laurel & Hardy, the history of the devaluation of mass culture is always also reflected. However, in the material effects of popular culture, a bodily- and proximity-oriented handling of the abundance of things could thus be observed, constituting the late modern subject rather than threatening it. To put it simply: Ifmass production and mass culture was and still is the challenge for the concept of bourgeoise culture, then popular and pop culture is the marketplace through which abundance turns into entertainment. In this sense, ChatGPT could also be understood as a reaction to and adaptation of the growing abundance, namely of scientific text production among others. As an experiment it will be argued that ChatGPT can be described as a specific answer, which turns quantities into qualities.

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