It is the aim of the paper to demonstrate the more Aristotelian than Kantian character of Husserl’s theory of categories. In Brentano’s dissertation, the distinction between the domain of ontology and the domain of logic is traced back to the Aristotelian dichotomy between being according to the forms of the categories and being in the sense of the true. This approach is also traceable in the work of Husserl. Husserl distinguishes between material categories sensuously given to the subject, and formal categories engendered by the subject in its activities of thought and judgment. On this basis, he draws a contrast between formal ontology and material ontologies, formal and material a priori, and formal and material forms of unity. Husserl considers pre-given sensuous material the ground for real categories and their differentiation. The sensuous objects have categorial determinations in the Aristotelian sense, i.e. determinations which belong to them as a consequence of their peculiarity, independently from their being-thought by the subject. On the other hand, formal categories are not material structures of the world, and have no ontological range because they represent merely subjective additions. The material viz. sensuous structure is essential to a thing, while the logical viz. judicative structure is extrinsic. The real is the sensuous and the real categories are categories of the sensuous.
- | Kapitel kaufen COVER1
- | Kapitel kaufen INHALT3
- | Kapitel kaufen BEITRÄGE5
- | Kapitel kaufen Ralf Becker: Grenzenlose Verantwortung. Freiheit und Schuld bei Dostojewski und Sartre5
- | Kapitel kaufen Vittorio De Palma: Die Kategorien des Sinnlichen. Zu Husserls Kategorienlehre3
- | Kapitel kaufen Christian Ferencz-Flatz: Bild und Ding. Heideggers Auslegungder Husserlschen Bildlehre3
- | Kapitel kaufen Wouter Goris: Verteilungen des Aprioriin der Phänomenologie Husserls3
- | Kapitel kaufen Tobias Keiling: Kunst, und doch Methode? Überlegungen zu Husserl, Heidegger und Gadamer3
- | Kapitel kaufen Aleš Novák: Der Begriff ‚Anlage‘ als Bestimmung des Seins bei Martin Heidegger3
- | Kapitel kaufen Julien Farges: Logique transcendantale et philosophie du monde de l’expérience. La critique husserlienne de Rickert en 19273
- | Kapitel kaufen Panos Theodorou: A Solution to the ‘paradoxical’ Relation between Lifeworld and Science in Husserl3
- | Kapitel kaufen Antonio Aguirre: Edmund Husserl: Idealisierung und Doxa3
- | Kapitel kaufen Meike Siegfried: Das erzählte Selbst. Ein alternativer Entwurf von Authentizität in Heideggers frühen Freiburger Vorlesungen3
- | Kapitel kaufen BERICHT215
- | Kapitel kaufen Bericht zur Tagung „Die innere Logik der Kreativität“,
Würzburg, 1.-2. Oktober 2010 (Andreas Rauh)215
- | Kapitel kaufen BUCHBESPRECHUNGEN219
- | Kapitel kaufen Ernst Cassirer: Ausgewählter wissenschaftlicher Briefwechsel (Ernst Wolfgang Orth)219
- | Kapitel kaufen Martin Heidegger: Seminare (Übungen) 1937/38 und 1941/42 (Egbert Witte)221
- | Kapitel kaufen Gottfried Boehm, Horst Bredekamp (Hg.): Ikonologie der
Gegenwart / Antje Kapust, Bernhard Waldenfels (Hg.): Kunst. Bild.
Wahrnehmung. Blick. Merleau-Ponty zum Hundertsten
(Annika Hand)224
- | Kapitel kaufen Joachim Fischer: Philosophische Anthropologie. Eine Denkrichtung des 20. Jahrhunderts (Guido Cusinato)234
- | Kapitel kaufen Matthias Schloßberger: Die Erfahrung des Anderen. Gefühle im menschlichen Miteinander (Johannes Balle)239
- | Kapitel kaufen Andrea Sebastiano Staiti: Geistigkeit, Leben und geschichtliche Welt in der Transzendentalphänomenologie Husserls (Tobias Keiling)243
- | Kapitel kaufen TAGUNGSANKÜNDIGUNG253
- | Kapitel kaufen NEUERE LITERATUR ZUR PHÄNOMENOLOGIE259